Water, water, water ...

 

Water  de beste dorstlesser? Het hoeft niemand te verbazen dat gesuikerde dranken steeds meer terrein winnen. Wat we drinken verandert doorheen de jaren, maar hoeveel we drinken veel minder. Het is een feit, we drinken te weinig.

Frisdranken veroveren de markt en verdringen water en melk. Meer dan 60% van de jongeren tussen 11 en 18 jaar drinken dagelijks gezoete dranken. Veelvuldig drinken van suikerhoudende dranken leidt tot overgewicht en gezondheidsproblemen. Eén frisdrank bevat 6 klontjes suiker per glas. Fruitsap bevat evenveel suiker als frisdrank. Het betreft hier natuurlijke suikers. Toch wordt aangeraden ook dit met mate te drinken.

Kleuters hebben per dag zo'n 1,5liter water nodig, maar nog geen vijf procent van de kleintjes drinkt zoveel. 'Ze krijgen in de praktijk zo weinig vocht binnen dat ze veel risico lopen op constipatie, concentratieproblemen en vermoeidheid. En als ze drinken, dan krijgen ze vaak de verkeerde dranken. Ze drinken vooral fruitsap en gesuikerde melkdrankjes, zoals chocolademelk en fristi. Die zorgen voor een suikerbom in hun kleine lichaam, want het zijn suikers die ze niet nodig hebben. Ze krijgen genoeg suikers binnen via brood, aardappelen en rijst.'

Water is het herontdekken waard. Het is een ideale vervanger van zoete dranken en draagt bij tot een evenwichtiger drinkgedrag. Ouders bepalen in grote mate wat kinderen eten en drinken. De school kan gezonde leefgewoontes aanleren en stimuleren. Wat een kind drinkt, wordt bepaald door afspraken thuis en op school.

In onze school is onze drinkfontein op de speelplaats aanwezig. Deze fontein stimuleert het drinken van water. Ook in de klassen hebben de kinderen de hele dag hun waterflesje op de bank  staan . Alle klassen beschikken over een kraantje. Kraantjeswater is van een uitstekende kwaliteit en onze leidingen worden regelmatig gecontroleerd. Ouders kunnen hun kinderen helpen door een drinkflesje met water mee te geven. Op school kan het daarna vlot worden bijgevuld.

Scholen hebben de opdracht om te werken aan basishygiëne, kennis van het eigen lichaam, kennis over het eigen gedrag in relatie tot gezondheid … ‘Wild van water’ draagt onder andere bij tot het realiseren van de OD/ET wereldoriëntatie over gezonde leefgewoonten, voeding en hygiëne.

Voldoende en veelvuldige vochtopname is de sleutel tot een optimaal leervermogen. Kinderen kunnen zich beter concentreren en zijn niet afgeleid door effecten van uitdroging zoals vermoeidheid en irritatie. Uitdroging vermindert de mentale prestatie met 10 %, terwijl het drinken van 3 tot 5 glazen water per dag kinderen mentaal en fysiek in topvorm houdt.